دلار به داد فولادسازان رسيد


گروه صنعت، معدن و تجارت: افزايش قيمت دلار طي هفته‌هاي گذشته به کمک فولادسازان داخلي آمده است. طي ماه‌هاي گذشته صحبت‌هاي مطرح شده درباره ميزان صادرات، واردات و حتي تعرفه‌هاي مرتبط با صنعت فولاد بارها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. توليدکنندگان داخلي فولاد معتقدند که پايين بودن تعرفه واردات فولاد به کشور در عمل موجب شده تا هزينه واردات کمتر از هزينه توليد شود و به اين ترتيب بسياري به سمت واردات فولاد و محصولات فولادي حرکت کرده‌اند. با اين نگاه بود که از مدت‌ها قبل برخي از فولادسازان داخلي خواهد افزايش تعرفه واردات فولاد به کشور بودند تا از اين طريق بتوان از مجموعه‌هاي فولادساز داخلي به نوعي حمايت کرد. هرچند هنوز هم صحبت‌هاي مختلفي درباره نرخ نهايي تعرفه‌هاي واردات فولاد به کشور شنيده مي‌شود، اما آنطور که مشخص است افزايش قيمت دلار در بازار طي هفته‌هاي گذشته تا حدودي توانسته به کمک توليدکنندگان داخلي فولاد کشور بيايد. افزايش قيمت ارز در بازار موجب شده تا واردات ديگر به مانند گذشته به صرفه نباشد و اين موضوع تبديل به فرصتي براي فولادسازان داخلي شده تا بتوانند سهم بيشتري از بازارهاي داخلي را در اختيار خود بگيرند. در همين حال رسول خليفه سلطاني، دبير انجمن توليدکنندگان فولاد ايران در گفتگو با ايسنا از صادرات شش ميليون تني محصولات فولادي خبر داده و گفته است که‌ با توجه به تعرفه‌هاي جديد براي واردات محصولات فولادي و افزايش نرخ ارز، واردات به صرفه نيست و اين بخش بحران تعرفه و واردات ندارد. خليفه سلطاني همچنين درباره آخرين وضعيت کميته زنجيره فولاد که با پيشنهاد ايميدرو و همکاري توليدکنندگان و زنجيره توليد فولاد در وزارتخانه برگزار شود، اظهار کرد: کميسيون‌هاي تخصصي کميته زنجيره فولاد تشکيل شده است و جلسات آن برگزار مي‌شود که اميدواريم اثر آن را در آينده نزديک مشاهده کنيم.
واردات فولاد ديگر به صرفه نيست
در همين حال محمود اسلاميان، رئيس انجمن توليدکنندگان فولاد نيز در گفتگو با خبرنگار «تجارت» صحبتي مشابه با حرف‌هاي خليفه سلطاني را مطرح کرده و مي‌گويد که طي هفته‌هاي گذشته افزايش نرخ ارز در بازارها به کمک تصميم دولت درباره تعيين تکليف تعرفه‌ها آمده و اين روزها ديگر واردات محصولات فولادي همانند گذشته صرفه اقتصادي نداشته و به همين دليل فرصت خوبي در اختيار توليدکنندگان فولاد در داخل کشور قرار گرفته تا بتوانند سهم بيشتري از بازارهاي داخلي را کسب کنند. اسلاميان همچنين با ابراز اميدواري نسبت به روند توليد فولاد کشور افزود: اکنون با تدابيري که انديشيده شده، روند معيوب دولت گذشته رو به اصلاح است، چراکه در دولت پيش اتفاق‌هايي افتاد که چندان خوشايند نبود که از جمله آنها مي‌توان به بردن واحدهاي فولادي به مناطق بدون آب اشاره کرد. در حالي که امروز اميد داريم توليد فولاد در کشور از مرز ۲۰ ميليون تن عبور کنند. رئيس انجمن توليدکنندگان فولاد همچنين با اشاره به موضوع تعرفه‌هاي واردات فولاد، تصريح کرد: اکنون تعرفه فولاد به نظر منطقي مي‌رسد، چراکه ميانگين تعرفه واردات محصولات فولادي ۲۰ درصد است که نسبت به نرخ تعرفه بقيه کالاها، مناسب‌تر است ولي کاهش تعرفه‌اي که مدتي قبل براي دو قلم کالاي فولادي تا ۱۰ درصد رخ داده نبايد به‌عنوان يک روال براي مابقي موارد نيز اعمال شود؛ چراکه قطعاً توليدکنندگان داخلي متضرر خواهند شد و از سوي واردات مورد تهديد قرار مي‌گيرند. اسلاميان همچنين با اشاره به موضوع تعرفه واردات فولاد که چندي پيش در برخي محصولات کاهش پيدا کرده، گفت: در حال حاضر فولاد بحران تعرفه‌اي ندارد و تعرفه‌هاي موجود نيز قابل دفاع است، چراکه در حال حاضر قيمت ارز بالا رفته و با تعرفه‌هاي وضع شده، واردات محصولاتي که در داخل توليد مي‌شود، صرفه اقتصادي ندارد.
اسلاميان گفت: درخصوص صادرات محصولات فولادي بايد گفت که ما در سه حلقه، صادرات را پيش‌بيني کرديم که شامل آهن اسفنجي، فولاد خام و محصولات فولادي مي‌شود که براساس آمار در ۹ ماهه اخير صادرات آهن اسفنجي ۵۰۰ هزار تن بوده، صادرات فولاد خام به ۴.۵ ميليون تن رسيده و صادرات محصولات فولادي نيز تا ۱.۲ ميليون تن رشد داشته که در مجموع رقم صادرات مرز شش ميليون تن را رد کرده و مي‌توان گفت که با ادامه اين روند تا پايان سال صادرات اين سه حلقه فولادي به هشت ميليون تن خواهد رسيد. رئيس انجمن فولاد در پايان با اشاره به تاثير نرخ دلار و موضوع واردات و صادرات محصولات فولادي تصريح کرد: در ايران نرخ ارز همراه با نرخ تورم تغيير نمي‌کند که البته دولت براي اين موضوع توجيهات قابل دفاعي دارد که از جمله آن تاثيرگذاري نرخ ارز در زندگي روزمره مردم است. اما اگر ارز همراه با تورم تغيير مي‌کرد شايد محصولات فولادي اصلا نيازي به تعرفه‌گذاري نداشتند بلکه به شکل حقيقي قيمت‌گذاري مي‌شدند و کارخانه‌ها مي‌توانستند با مزيت‌هاي صادراتي اقدام به توليد کنند.